Het belang van gezonde voeding

0

Gezonde voedingOnze huid wordt constant van binnenuit door bouwstoffen uit gezonde voeding opgebouwd en is dus een weerspiegeling van het functioneren van ons lichaam. Gezonde en gevarieerde voeding, een goede stofwisseling, darmwerking en hoogwaardige bescherming vormen de voorwaarden voor een gezonde, frisse en mooie huid. Je kunt niet verwachten dat je lichaam en huid gezond blijven als je ze voedt met slecht, ongezond voedsel.

ADH

Heel vaak hoor ik “maar ik eet heel gezond hoor!”. Maar is dit wel zo?

U heeft wellicht van ADH gehoord, de Aanbevolen Dagelijks Hoeveelheid. Toen dit in het leven geroepen is was onze levenswijze heel anders dan vandaag de dag. We staan nu bloot aan veel meer schadelijke invloeden, we leven gehaaster en staan onder stress, staan bloot aan (zon-) straling, uitlaatgassen, milieuvervuiling , bewegen te weinig en ga zo maar door. Met andere woorden; de mens is een klassiek wezen, wij zijn onveranderd, echter onze leefomstandigheden zijn drastisch veranderd! De ADH geeft waardes af om net niet ziek te worden, maar om ons nu in optimale conditie te laten verkeren? En wat als men rookt, een slechte weerstand heeft, een topsporter is of onder grote stress leeft? Dan heb je zeker meer voedingsstoffen nodig!

De oermensen zijn voeding

Vroeger at men wat er voor handen was, kwam men een appelboom tegen dan at men appels, ging men jagen dan at men het gevangen dier. Hun voedsel was seizoensgebonden, onbespoten en bijzonder rijk aan vitaminen. Het was in elk geval altijd rijp en vers, men had immers geen koelkast! Ook enzymen bleven bewaard doordat het eten niet of nauwelijks gekookt werd. Het voedsel was erg eenzijdig, wat als voordeel had dat er veel minder kans was dat voedselcombinaties niet goed bij elkaar pasten, wat men vandaag de dag teveel ziet. Ons spijsverteringsstelsel heeft de grootste moeite alle variëteiten aan beschikbaar voedsel goed te verwerken. De spijsvertering is de eerste fase dat ons van de juiste brandstof voorziet om ons lichaam gezond te houden, dus wanneer dit niet goed werkt ontstaan er problemen.

Voorbeelden van ziekten die kunnen ontstaan door stress , roken, luchtvervuiling , en dan ook nog een verkeerde voedingswijze enz. zijn bijvoorbeeld artritis, hartziekten, suikerziekte, kanker maar ook huidproblemen.

Hoe gezond is de voeding nog die we nu dagelijks eten?

We denken dat we met de 2 stuks fruit en de 2 scheppen groente voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen, maar dat is helaas echt niet het geval. De grond waar tegenwoordig erg veel verbouwd wordt is kunstmatig bemest, er worden bestrijdingsmiddelen gebruikt en voordat het fruit in de winkel ligt heeft het weken rondgereisd en is het grootste deel van de voedingsstoffen alweer verloren. Direct na oogst opeten is het beste maar gebeurt nauwelijks meer. De reden dat het fruit er wel vaak mooi uitziet is dat het ver voordat het rijp is al geplukt wordt, juist om die lange reistijden te overbruggen. Om u een voorbeeld te geven; het vitamine C gehalte in appels is met 80% drastisch afgenomen. Dit betekent dat je i.p.v 2 appels nu 10 appels moet eten om dezelfde hoeveelheid vitaminen binnen te krijgen! Daarbij bevat het veel minder anti-oxidanten. Dan hebben we het nog niet gehad over alle gemaksproducten en geraffineerd voedsel zoals sauzen uit een pakje, chips, snoep, koekjes, kant-en klaar producten enz. Kijk eens achter op het etiket en je schrikt van de ingrediënten die eigenlijk niets meer met voeding te maken hebben en waar ons lichaam ook helemaal niets mee kan, sterker ; het belast ons lichaam en kan ook nog eens zorgen voor lichamelijke- en huidklachten.

Welke voedingsmiddelen kan ik het beste eten?

Zorg dat u zoveel mogelijk puur en onbewerkt voedsel eet:

  • Verse groenten; liefst zo kleurrijk mogelijk, ze zijn rijk aan polyfenolen en vitaminen en beschermen de huid tegen zonlichtschade.
  • Vers fruit; liefst zo donker mogelijk , zoals bessen, bramen, rode appels etc.
  • Avocado; dit is een bijzonder gezonde vrucht vol met gezonde vetten, mineralen en vitaminen en wat bijdraagt aan een gezonde huid
  • Olijfolie; onbeperkt toegestaan, mits koud toegepast en bij voorkeur de soort “extra vierge”. Olijfolie is minder geschikt om in te bakken en te braden.
  • Gebruik om te bakken liefst kokosvet, rijstolie, rode palmolie of grasroomboter
  • Noten; bijv amandelen, maar ook andere noten mits ongezouten. Geen pinda’s
  • Vette vis: sardientjes, gestoomde makreel, zalm, haring en ansjovis
  • Minder suiker; teveel suiker zorgt ervoor dat de huid haar elasticiteit sneller verliest
  • Minder (koe)melkproducten i.v.m. de hormonen welke erin zitten.

Zijn voedingssupplementen overbodig of juist broodnodig?

Als u bovenstaande goed gelezen heeft weet u het antwoord eigenlijk al. Het is belangrijk om onze dagelijkse voeding zo gezond mogelijk te nuttigen en bij voorkeur aan te vullen met voedingssupplementen. Let wel op dat dit natuurlijke supplementen zijn. Veelal worden synthetische supplementen gebruikt welke ons lichaam niet op kan nemen en dus weinig tot geen werking hebben en zelfs bepaalde processen in het lichaam negatief kunnen beinvloeden.

Je bent wat je eet!

Wilt u meer weten over voedingssuppletie en dan met name gericht op de huid , lees dan het blog over Nutricosmetics.

All About Skin

All About Skin, de juiste keuze als u duurzame en zichtbare huidverbetering en/of huidverjonging wenst. Samen met u halen we het beste uit uw huid, want iedereen verdient een mooie, stralende en gezonde huid! Neem contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.